SVT-inslag om drabbad Reinfeldt-höjdare anmäls

0
44

Publicerad 12 mars 2023 kl 19.38

Ekonomi. I ett snyftreportage i Rapport på fredagen gav SVT tittarna intrycket att Fredrik Reinfeldts tidigare statssekreterare Eva Uddén Sonnegård (M) var en vanlig kvinna som inte hade råd att betala av på sitt bolån, men ändå fått nej av banken. Nu anmäls fejkinslaget till Granskningsnämnden.

Dela artikeln

TwittraDela

Fattiga Eva

  • Snyftreportage i SVT när Reinfeldt-topp tvingas amortera på bolånet

© SVT

I inslaget syns Sonnegård lämna ett lägenhets­komplex under intervjun. Trots att den görs i hennes lyxvilla i Djursholm.

© SVT

Eva Uddén Sonnegård (M) presenteras med halva namnet – felstavat – i Rapports inslag. Något som gör det svårare för tittarna att hitta henne i Google.

I inslaget fick tittarna möta en kvinna som presenterades som “Eva Udéen, bolåntagare” och som fått nej av banken när hon ville slippa amortera på sitt bolån till följd av höga räntor.

I själva verket är kvinnan Permobil-arvtagerskan och mångmiljonären Eva Uddén Sonnegård i Djursholm, som tidigare varit statssekreterare i Fredrik Reinfeldts regering med en lön på närmare 100.000 kronor i månaden och dessförinnan var beslutsfattare på Riksbanken.

Intervjun gjordes i kvinnans 14-miljoner­kronorsvilla i Djursholm, men i de filmsekvenser som SVT sänder medan hon pratar under intervjun ses hon istället vandra runt i ett höghusområde.

– Det här är allvarligt. SVT använder ett falskt namn på den här makthavaren och undanhåller helt skälen till att hon inte beviljats amorteringsfrihet på sitt bolån, nämligen att hon är mångmiljonär, säger Fria Tiders chefredaktör Widar Nord, som anmält inslaget.

Att SVT sänder videobilder från ett höghusområde istället för villaområdet i Djursholm är också något som tas upp i anmälan.

– Det här höghusområdet visas i en så kallad B-roll, det vill säga en sidosekvens med stämningsbilder eller bilder som visas under en intervju för att ge sammanhang åt det personen säger. Och där syns hon alltså lämna en port i ett höghus, trots att intervjun görs i en lyxvilla i Djursholm. Att använda B-roll är ett vanligt sätt att vinkla inom tv-mediet, och det ska användas med försiktighet, men här används det alltså avsiktligt vilseledande.

Bakom inslaget står SVT-journalisten Peter Rawet, som tidigare fällts i Granskningsnämnden för att ha attackerat en Trump-supporter i direktsändning från Washington D.C. Att han har kört iväg Sonnegård till ett höghusområde för att ta bilder är inget som förvånar Widar Nord.

– Vår granskning igår visade att han lever på en vanlig journalistlön men ändå har köpt en villa i Nacka som är värderad till över 10 miljoner kronor. Det är lätt att förstå att en sådan individ vill opinionsbilda för mer generösa låneregler, högre inflation och lägre räntor nu, men SVT måste förhindra att ekonomiskt pressade anställda ägnar sig åt ren propaganda, i synnerhet ren lögnpropaganda med falska namn och liknande, säger Widar Nord.

Det finns tidigare praxis från Granskningsnämnden där Sveriges Radio P1 fälldes för osaklighet efter att i ett reportage ha mörkat att en journalist, som presenterades som “Fattiga Frida”, i verkligheten en bostadsrätt. Kvinnan i det inslaget hade inte fått nej av banken, men däremot fått nej av socialtjänsten på sin ansökan om socialhjälp.

– Omständigheterna är ju likartade, även om de är lite mer extrema i det här fallet där fattiga Eva äger en kåk för 14 miljoner. Men det är ju Fria Tider som anmält inslaget och Gransknings­nämnden är djupt politiserad, så att SVT fälls kan vi inte vara säkra på, säger Nord.

Läs anmälan till Granskningsnämnden