DN får kritik för falsk rapportering om Rittenhouse

0
144

Publicerad 20 november 2021 kl 16.30

Media. Vänstertidningen Dagens Nyheter får kritik efter att ha rapporterat från rättegången mot Kyle Rittenhouse och ljugit om vad som inträffade när juryns beslut levererades.

Gilla artikeln på Facebook

“Artonårige Rittenhouse visade inga reaktioner när domen lästes upp och lämnade sedan rättssalen så snart domaren tillät det”, rapporterade DN i sin artikel om händelsen.

Den felaktiga informationen ligger i linje med hur DN och andra vänstertidningar tidigare beskrivit Rittenhouse, som en iskall rasist som inte drar sig för att mörda laglydiga vänsteraktivister. Men i själva verket bröt Kyle Rittenhouse ihop när juryns beslut meddelades. Han lämnade heller inte rättssalen, som DN påstod, utan satt kvar på sin plats medan hans advokater försökte lugna honom.

DN-journalisten Clas Svahn säger till Twitter-profilen Grisbrottaren att den felaktiga informationen bara låg online “en kort stund innan vi såg att han bröt ihop och grät”. Sedan dess ska det enligt DN ha stått rätt hela kvällen.

Hur den felaktiga informationen hamnade i DN har tidningen dock inte lyckats förklara.

En av de som anser att tidningen borde förklara sig är SvD:s tidigare ledarskribent Ivar Arpi, numera oberoende högerdebattör på Substack.

“Har någon från DN svarat på kritiken angående deras missvisande artikel om Kyle Rittenhouse?”, skriver Arpi på Twitter.

Vid 16.30-tiden på lördagen hade DN ännu inte lyckats presentera någon förklaring till hur det falska påståendet hamnade i tidningen, eller till varför man rättat i smyg istället för att tillfoga artikeln en tydlig rättelse.

Nedan visas en video från det ryska public service-bolaget RT, som visar Rittenhouse reaktion när domen lästes upp.