Nyhetsnätverk i Fox-stil åker med missnöje i Frankrike

0
49

År 2018 överraskade rörelsen Yellow Vest-ledd av fransmän i den geografiska och ekonomiska periferin-medierna och det politiska etablissemanget. (Reuters)

Det är nyhetsnätverket som hävdar att det berättar för tittarna vad de “vakna” vanliga medierna inte gör. Den säger att den kämpar för hotad yttrandefrihet, även om den har blivit böter av regeringens sändningsregulator för att ha uppmuntrat rashat.

Det är CNews-som på fyra korta år blev Frankrikes nyhetsnätverk nr 1 för första gången i maj genom att ge ett bullhorn till högerextrema politiker, motståndare till att bekämpa klimatförändringar och en högprofilerad förespråkare för den diskrediterade idén att använda anti-malariamedicin hydroxiklorokin som botemedel mot COVID-19.

Modellen är Fox News-inklusive de kolliderande talande huvuden och brinnande kulturämnen-och det har fungerat. Ägs av den franske miljardären Vincent Bolloré, tidigare ordförande för mediegruppen Vivendi, hjälper CNews alltmer att forma den nationella debatten, särskilt om snabbknappsfrågor som kriminalitet, invandring och islams plats i Frankrike som förväntas leda till nästa års presidentval.

https://images.indianexpress.com 2020/08/1×1.png

Nätverkets extraordinära inflytande och omtvistade roll i Frankrike blev ännu tydligare denna vecka, då dess mest populära värd tvingades av luften eftersom han anses vara en sannolik kandidat till president – och en med en verklig chans att gå upp i loppet.

Läs | Stora COVID-relaterade protester drabbade Frankrike, Italien och Australien

I ett land där förtroendet för media är mycket lågt uppstod CNews vid en tid av särskilt missnöje-i efterdyningarna av Gula västprotesterna 2018, vilket, liksom det amerikanska valet av Donald Trump, föranledde mycket själssökning bland journalister. Dåligt förstått av traditionella nyhetsorganisationer förstärkte protesterna intrycket av en out-of-touch Paris-centrerad media och öppnade en ny era av ibland våldsam konfrontation mellan journalister och människor på gatorna där de rapporterade.

“Folk var trötta på det politiskt korrekta, och i Frankrike, under de senaste 30, 40 åren, var nyheter i tidningar, tv och dagstidningar som alla sa samma sak”, säger Serge Nedjar, chef för CNews och förklarade hur hans kanal positionerade sig i en nation med fyra nyhetsnätverk.

Till skillnad från sina konkurrenter fokuserade CNews på “analyser och debatter” av ämnen som Nedjar sa att de hade mest betydelse för fransmännen men hade varit ignoreras eller är otillräckligt täckt av media: “kriminalitet, brist på säkerhet, invandring.”

Han tillade: ”Vi skapade det här nätverket genom att berätta för oss själva att vi pratar om allt, inklusive ämnen som är explosiva.”

Nedjar sa att han inte var bekant med Fox News när CNews skapades och vinkade bort jämförelser.

Läs | Frankrike startar covid-19-skottkampanj för äldre

”Det finns ordet” nyheter ”och desto bättre om det fungerar som Fox News”, sa han och hänvisade till sitt nätverks namn. “Fox News fungerar riktigt bra där borta, jag hör.”

Men kritiker säger att problemet inte är med CNews val av ämnen utan hur det behandlar dem. De säger att dess betoning på åsikter, ofta backas upp med lite rapportering eller faktakontroll, sprider populära fördomar och fördjupar klyvningar i ett polariserat samhälle.

”Det är ett sätt att ta den sämsta opinionen-vad du hör på den lokala baren, att du inte kan säga något längre, att du inte får prata om det, säger Alexis Lévrier, mediehistoriker vid University of Reims.

Tidigare denna månad träffade CNews på en välkänd formel för att få till stånd ras- och religiösa splittringar som svar på en plan av president Emmanuel Macron att återuppliva Marseille, Frankrikes näst största stad och, efter decennier av invandring från Afrika, en av dess mest mångsidiga. < /p>

På CNews förutspådde en värdinna och hennes gäster, inklusive en talesman för det högerextrema National Rally, upprepade gånger planens misslyckande. Gästerna beskrev Marseille som en laglös plats för “enklaver” som inte längre kändes som Frankrike eftersom invånarna var människor med “icke-europeisk” bakgrund.

Pascal Praud, en av CNews främsta värdar, retade Macron för att ha spridit sitt tal i Marseille med 10 cent ord som “thaumaturge” och “palimpsest.”

Nedjar sa att CNews gynnade personligheter som “är normala människor” och “inte pretentiös.”

Han tillade: “De tror inte att de är Victor Hugo.”

Toppnyheter just nu

Klicka här för mer

Nätverkets främsta personlighet, Éric Zemmour, har blivit en nationell person och föremål för två avgöranden från den statliga tillsynsmyndigheten. Han tvekar inte att driva den vita nationalistiska konspirationsteorin om den förmodade stora ersättningen av den etablerade befolkningen med nyare ankomster från Afrika. Det har inspirerat vita supremacistiska mord från Texas till Nya Zeeland och har undvikits även av högerextrema politiker som Marine Le Pen, ledaren för National Rally.

”Du har en befolkning som är fransk, vit , Christian, av grekisk-romersk kultur ”som ersätts av en” befolkning som är från Maghreb, afrikansk och mestadels muslimsk ”, sade Zemmour för två veckor sedan.

I två domar om tidigare kommentarer från Zemmour lade regeringens sändningsregulator CNews formellt underrättelse och i mars böter den 200 000 euro, cirka 236 000 dollar, för tal som uppmuntrar till rashat – första gången ett nyhetsnätverk har utsatts för en sådan sanktion. Sedan juni har tillsynsmyndigheten-som har anförtrotts att säkerställa politisk balans i sändningarna-också två gånger varnat CNews för att inte ha gett en mångfald av åsikter eller för att ge en orättvis andel lufttid till det högerextrema nationella rallyt.

Läs | En vaccinsuccé i Europa som sjunker i öst

Nedjar sa förra veckan att Zemmour utövade sin yttrandefrihet och att nätverket bestred domen. Men det var Zemmours flirt med att kandidera till president som tvingade nätverket att vidta åtgärder på måndag. Efter att tillsynsmyndigheten beordrade en begränsning av Zemmours sändningstid eftersom han kunde anses vara en politisk aktör, meddelade CNews att han skulle sluta att visas på sitt vanliga program.

Ursprunget till CNews går till 2015, då Bolloré tog kontrollen av sändningsnätet Canal Plus, inklusive dess kämpande vänsterlutande nyhetskanal, i-Télé. Två år senare återföddes kanalen som CNews.

År 2018 överraskade Yellow Vest -rörelsen – ledd av franska i den geografiska och ekonomiska periferin – medierna och det politiska etablissemanget. Journalister kom att ses som motståndare och blev målet för demonstranter, säger Vincent Giret, som övervakar nyheter på Radio France, den offentliga sändaren.

”Det finns en del av Frankrike idag som inte känns representerad när lyssna på eller titta på media, säger Giret.

På en ny presskonferens sa Giret att Radio France skulle betona journalistik som är förankrad i fakta, neutralitet och rapportering, för att undvika att skada den ”demokratiska debatten.”

”Vi undviker – eftersom vi tänkte på det – att presentera oss själva som anti-CNews “, sade han.

Men CNews framgångar, säger medieexperter, har påverkat dess rivaler, inklusive Radio France, som just startade ett opinionssegment på sin France Inter-station.

“Våra direkta konkurrenter, som ägnade sin tid åt att säga att de inte skulle göra några CNews, allt de gör är CNews”, sade Nedjar.

Under sommaren tycktes CNews makt växa när dess miljardärägare, Bolloré, tog kontroll över en radiostation, Europa 1. Vissa värdar från CNews gör nu dubbel tjänst på Europa 1.

Patrick Cohen, en veteranjournalist, var en av många som lämnade Europa 1, av rädsla för att det skulle bli en radioversion av CNews.

”Raison d'être för dessa kanaler är inte att söka sanningen utan att söka kontroverser “, Sa Cohen. ”Deras roll är att skapa splittringar.”

Läs | Indier med reseplaner till Kanada som kämpar med normen för att ta RTPCR -test i tredjeland

Men Cohen sa att han trodde att CNews inflytande på politiken och nästa års val skulle vara begränsat. Även om det var den högst rankade nyhetskanalen i maj, var dess andel av publiken lägre än för de traditionella nätverken, sade han.

Andra säger att CNews, precis som Fox News två decennier tidigare, fyllde ett politiskt tomrum i medielandskapet och har knuffat Frankrikes konservativa längre till höger.

“Det beror delvis på Fox News -effekten, och det är i full färd med att förändra det franska politiska landskapet”, säger Julia Cagé, ekonom på Sciences Po specialiserad på media.

I början av Macrons femåriga ordförandeskap, hans medhjälpare övervakade BFM, en CNN-liknande nyhetskanal som gled bakom CNews i betyg för första gången i maj, säger Lévrier, mediehistorikern. Nu, sa han, var de limmade på CNews. Men BFM ligger totalt sett i ledningen under hela säsongen.

< /p>

För två år sedan lovade några politiker – till vänster, som de gröna, eller i Macrons centristiska parti – att aldrig dyka upp på CNews. Många har sedan tyst dragit till sina studior.

Även om han var försiktig med att uppge sitt nätverks kraft, sa Nedjar att i snabbknappsfrågor har “CNews något, måttligt, lyckats flytta linjerna.” Han sa att han trodde att nätverket gjorde vissa regeringstjänstemän nervösa eftersom de trodde att det kunde hjälpa till att driva en kandidat som Le Pen till makten.

”Jag tror att de är oroliga för CNews påverkan, som jag berätta att du inte är enorm, säger Nedjar. ”Men de är oroliga för CNews inflytande några månader före valet.”

📣 Indian Express finns nu på Telegram. Klicka här för att gå med i vår kanal (@indianexpress) och hålla dig uppdaterad med de senaste rubrikerna

För alla de senaste världsnyheterna, ladda ner Indian Express -appen.

  • Indian Express-webbplatsen har betygsatt GRÖN för sin trovärdighet och trovärdighet av Newsguard, en global tjänst som rankar nyhetskällor för sina journalistiska standarder.